Försäljning från monter vid stora folkmassor Kommunikationsinfo

Försäljning från monter vid stora folkmassor 

Försäljning från monter vid stora folkmassor är svårt, men det är kul när man blir duktig på det. Dessutom går det att sälja mycket eftersom många personer passerar, men det gäller att vara duktig för att få uppmärksamhet. Självsäkerhet är något som många säljer säger är nyckeln, vilket delvis stämmer. Däremot behövs det mer än så för att bli riktigt duktig. Små knep kan vara helt avgörande. 

Försäljning från monter vid stora folkmassor 

När en säljare är på fält och ska få uppmärksamhet från personer i en stor folkmassa, exempelvis en popup butik i en galleria, är det viktigt att prata direkt till en person, istället för hela massan. Till exempel om det går förbi 20 personer och en säljare står och säger, ”kom och köp hos mig” kommer förmodligen ingen stanna upp, om de inte har ett jättestort behov av det. Om säljaren istället pratar med specifika personer, försöker få in någon replik som är personlig, är det betydligt större chans. Säljaren kan säga till en person att dennes tröja är fin och fråga vilken mobiloperatör personen ringer med. När en person får en positiv komplimang, brukar personen reagera. Om personen därefter får en fråga, kommer denne med större sannolikhet svara och vara mer positivt inställd. 

Få personer att komma till din monter och stanna kvar

Efter att säljaren har fått uppmärksamhet, ställt en fråga som är relaterad till försäljningen, tex. vilken mobiloperatör personen ringer med, om säljaren säljer mobilabonnemang, är det bra att säga till exempel ”okej perfekt då ska jag se om det finns något premie som kan sänka dina kostnader”. Därefter är det bästa att vända ryggen och gå till datorn, utan att titta tillbaka på personen. Om personen inte hade tänkt stanna, vilket de flesta inte gör, brukar det kännas oförskämt att bara gå iväg efter man haft en sådan kort konversation. Detta brukar resultera i att personen ifråga står kvar och väntar på att säljaren ska återkomma med mer information. Detta är kommunikation på hög nivå, eftersom det både avser kroppsspråk och ordval där båda två har i princip lika stor betydelse. Energi är en viktig del av kroppsspråket och att vara glad. Det brukar vara till stor hjälp. 

När säljaren har fått personen att komma fram till popup butiken och dessutom stanna kvar, är det bra att börja ställa frågor. Genom att ställa frågor, styr man samtalet samtidigt som det går att få reda på information om behovet hos kunden. Därefter är det enklare att anpassa sitt sälj efter behovet och få ett avslut. Däremot är det bra att visa produkterna på bordet eller liknande under tiden man försöker sälja. Anledningen är att personen får se och möjligtvis känna på produkten, vilket brukar öka köpviljan. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Kommunikation när företag arbetar med service.

Marknadsföring för att skapa omedvetna val.

Gå på avslut vid en säljprocess.

Similar Posts