Marknadsföring för att skapa omedvetna val kommunikationsinfo

Marknadsföring för att skapa omedvetna val 

Många företag satsar på marknadsföring för att skapa omedvetna val hos personer. Vi människor vill känna att vi har kontroll. Många av våra val sker omedvetet och det är något företag försöker påverka. De investerar stora pengar i att lära sig hur hjärnan fungerar, för att kunna anpassa sin marknadsföring och produkt eller tjänst efter det. Exempelvis genom att mäta hur hjärnan reagerar på olika stimulanser. Hjärnan är komplicerad och mycket av vårt beteende sker omedvetet. Därför går det att använda till exempel forskning och tester för att få sådana resultat och anpassa marknadsföringen. 

Marknadsföring för att skapa omedvetna val 

Generellt har vi människor större benägenhet till att göra spontanköp när vi är trötta. Därför finns det många stora butiker som har sötsaker i nära anslutning till kassan. Det kan även vara så att butiken är förvirrande med flit, vilket gör att köparen blir mer trött.

I många klockbutiker brukar klockslaget vara 10:10 eftersom det då ser ut som att klockan ler. Detsamma gäller när en person öppnar en burk läsk, där ser det också ut som ett leende. Vissa av sådana psykologiska delar tänker inte de flesta köpare på och det innebär inte alltid att de kommer köpa. Däremot kan det stärka varumärket och ha en omedveten effekt som höjer sannolikheten till ett köp. 

Som ovan nämnts, vill vi människor känna att vi har kontroll. Många gillar att jämföra olika alternativ innan man väljer. Därför finns det bland annat tjänster som säljer samma sak under olika varumärken och får exempelvis trafik genom Google. Därmed kan en köpare jämföra samma företag, fast på två olika hemsidor som är olika varumärken och ta det som den känner är bäst. På så sätt har personen valt företag själv efter att ha jämfört, fast i själva verket har det alltid varit fråga om samma företag. 

Matindustrin är ett exempel på hur företag försöker påverka köpare omedvetet. Hälsomedvetenheten har ökat mycket den senaste tiden och därför vill många personer köpa mer hälsosam mat. På många paketeringar där mängden socker framgår, brukar det stå x mängd socker per X dl (eller annat mått). Det kan verka som lite socker, men i själva verket har de bara förminskat skalan väldigt mycket så att det ser lite ut. En servering kan vara flera gånger högre än den mängden, men många kan omedvetet tänka att det är sockermängden för hela paketet. Genom att ange mängden socker tydligt på paketet, när konkurrenterna skriver det smått på baksidan, kan det spontant verka som att det är nyttigare, eftersom de vill att det ska synas. Däremot behöver det inte alls ha det utan det kan också vara ett sätt att få det att se mindre ut. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Missbrukar miljöbudskap vid utförande av reklam.

Locka uppmärksamhet utan att betala för annonser.

Similar Posts