5 saker som en marknadsplan bör ge svar på
Här är 5 saker som en marknadsplan bör ge svar på. En person som vill starta ett företag behöver inte skriva en affärsplan på 20 sidor, som en del organisationer begär. Däremot finns det vissa delar som är bra att analysera och komma fram till innan man kommer igång. Dessutom är det inte ovanligt att marknadsplanen ändras med tiden, eftersom man får mer kunskap. Kapital är inte allting eller avgörande och det går att spara mycket pengar genom att göra mycket arbete själv.
Här är 5 saker som en marknadsplan bör ge svar på
- Vad säljer företaget? Det första är att ha något att sälja, antingen en produkt eller tjänst. Ett företag kan dessutom ha en långsiktig plan på att utveckla sitt sortiment och därmed sälja fler saker. Det är bättre att börja med försäljning än att vänta på att allting är perfekt eftersom det aldrig kommer bli det. En långsiktig vision är bra att ha samt kunna förmedla till medarbetarna som ledare.
- Vilken målgrupp riktar sig företaget till? Företag bör rikta sig till en koncentrerad del av marknaden, eftersom det är väldigt svårt att rikta sig till allt och alla samt dyrare. Därför är det bra att ha mycket information om den specifika målgruppen för att kunna anpassa marknadsföringen efter den.
- Vad skiljer företaget från konkurrenterna? I princip alla företag har konkurrenter och det är bra att skilja sig från dem. Ett sätt är att ha en kärnidentitet, exempelvis säkert, hållbart eller billigt. Om en konkurrent har satsat på att vara billigast kan det vara bra att satsa på något annat, såsom bra kvalitet. 4p- och 7p-modellen beskriver konkurrensmedel som företag kan använda vid marknadsföring.
- Vilka säljkanaler ska företaget använda? Många företag säljer direkt till sina kunder via sin hemsida. Dessutom väljer många företag att sälja via återförsäljare, handelsagenter eller liknande. Det är även bra att analysera vilka marknadsföringskanaler man ska använda, eftersom det kan vara dåligt att försöka vara överallt. Därför kan det vara bättre att fokusera på exempelvis en eller två sociala medier och Google istället för alla plattformar.
- Vilket pris ska företaget sätta? Prissättning är en viktig del av företagande och kan vara helt avgörande. Det finns prisgränser som kan innebära skillnad på ett köpbeteende. Om företaget säljer via återförsäljare istället för direkt till sina kunder via sin hemsida minskar vinstmarginalerna vilket är bra att tänka på.