Locka uppmärksamhet utan att betala för annonser kommunikationsinfo

Locka uppmärksamhet utan att betala för annonser

Det finns flera sätt att locka uppmärksamhet utan att betala för annonser. Därmed minskar marknadsföringskostnaderna och vinstmarginalerna ökar. Företag behöver kunder för att få intäkter och det vanligaste är att företaget marknadsför företaget eller sin tjänst/produkt. Däremot finns det sätt att locka uppmärksamheten utan att behöva betala för sin marknadsföring. Marknadsföring brukar vara en löpande kostnad och kan vara helt avgörande för om företaget går med vinst eller inte. Ju mindre det kostar att få in en ny kund, desto högre vinstmarginal blir det vid försäljningen. 

Locka uppmärksamhet utan att betala för annonser

SEO 

SEO är en förkortning av sökordsoptimering och kan vara väldigt effektivt vid marknadsföring. Det handlar om att synas på sökmotorer vid sökningar, exempelvis Google. När någon gör en sökning, kommer det först upp annonser och därefter följer sökresultat med bra SEO. Detta är något som går att göra själv, men det tar tid och är ett långsiktigt arbete. Det är ett bra sätt att nå ut direkt till sina kunder, om företaget inte säljer sina produkter eller tjänster via återförsäljare. Marginalerna är högre vid direktförsäljning till kunder, eftersom en återförsäljare också måste tjäna pengar. 

Några tips på hur du kan arbeta med SEO eller förbättra din SEO:

  • Först och främst behöver du skapa sin egen hemsida eller köpa en hemsida som du kan fortsätta arbeta med och utveckla. Du kan skapa en egen hemsida genom program som exempelvis WordPress, som är gratis. Du behöver inte kunna programmera eller kodning. Det finns bra videor och information på bland annat Youtube om hur du kan skapa en hemsida. 
  • Se till att webbplatsen har en tillräckligt hög hastighet. Det går att mäta genom olika verktyg. Exempelvis Googles Pagespeed Insights.
  • Ha värdefull information på webbplatsen genom att publicera inlägg via en bloggfunktion. I bloggen kan företaget skapa nya inlägg med specifika rubriker och innehåll. Inläggen bör innehålla de sökord som man tror köpare använder och söker efter. Tänk på att ha ett bra innehåll också för att konvertera användaren från en läsare till köpare. 
  • Använd olika verktyg som läser av bland annat texten, rubrikerna och metabeskrivningen så att det är formulerat på ett sätt som sökmotorerna vill. Exempelvis bör du inte skriva i passiv form eller skapa för korta inlägg. Däremot är det bra att använda övergångsord och bilder med en alt-beskrivning som handlar om sökorden.

Väx på sociala medier organiskt 

Sociala medier har gett företag stora möjligheter att kunna marknadsföra sig och bygga ett varumärke. Dessutom går det att utföra marknadsföring utan att betala för annonser. Detta är en fördel för mindre företag, som har en mindre marknadsföringsbudget. När ett företag växer på sociala medier organiskt, utan annonser, brukar det stärka varumärket eftersom personer hittar och följer företaget. Det går att göra på olika sätt, och det är bra att hitta ett eget sätt som fungerar för det specifika företaget och målgruppen. 

Det går att använda samma information som ett företag använder för att förbättra sin SEO, till att skapa bra innehåll för sociala medier. Ett sätt att stärka sitt varumärke och skapa tillit, är att dela med sig av sin kunskap. Dessutom brukar det vara uppskattat, eftersom personer får en möjlighet att lära sig något, istället för att exempelvis enbart läsa om vilken bra dag chefen har haft. 

Några tips på information och design som kan vara bra att använda i sociala medier är:

  • Dela kunskap inom det företaget arbetar inom.
  • Följ en röd tråd, både när det kommer till information som delas samt designen. 
  • Integrera med följare, ställ frågor, ge svar och var aktiv. 
  • Analysera hur andra företag har gjort för att växa organiskt. Däremot behöver det inte vara inom samma bransch, utan det går att ta inspiration från företag i andra branscher. 
  • Publicera inlägg regelbundet, eftersom de flesta sociala medier har algoritmer som ger bättre resultat när någon är aktiv. Syftet med sociala medier är att personer ska vara aktiva och socialisera sig. 
  • Samarbeta med andra företag som riktar sig till samma målgrupp och marknadsför varandra. Detta går att göra även på en webbplats och därmed länka till varandra, vilket även förbättrar SEO. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Sälja och marknadsföra produkter utan vinstmarginal.

Skillnaden mellan identitet, image och profil.

Anpassa marknadsföringen pga reklamtrötthet.

Fördelar med marknadsföring i sociala medier.

Similar Posts