Kostnad att utbilda köpare om problem kommunikationsinfo

Kostnad att utbilda köpare om problem

Det kan vara en stor kostnad att utbilda köpare om problem som de har och som företaget kan lösa. I vissa fall är det självklart för en person att förstå det problem företaget löser, vilket generellt kräver mindre pengar för att konvertera personen till en köpare. I andra fall har företaget lösningar på problem som personer inte vet att de har. 

Kostnad att utbilda köpare om problem 

Marknadsföring är en löpande kostnad för många företag och en avgörande del för att lyckas. Det kostar ofta pengar med marknadsföring. För att det ska vara lönsamt, är det viktigt att veta vad en kund kostar att få in. Exempelvis om en reklamkampanj kostar 10 000 kr och genererar 100 kunder kan det vara lönsamt beroende på vad företaget tjänar per kund. Om företaget säljer en produkt för 50 000 kr och har en vinstmarginal på 30 000 kr kan det vara väldigt lönsamt. Däremot kan det vara en för stor kostnad om det är en mobilapplikation där varje användare genererar 10 kr. När ett problem inte är självklart, brukar denna kostnad per kund vara högre och det är inte alltid lönsamt. 

Ett företag kan skapa en reklamkampanj och då är det bra när det tydligt förmedlar vad företaget erbjuder och kan hjälpa till med. Det är bra att fokusera på vilket behov företaget uppfyller hos köparen och därefter anpassa marknadsföringen. Dessutom är det bra om kunder förstår direkt vad företaget säljer och varför det är bra för personen att köpa. I princip ingen person sitter och kollar aktivt på en tre minuters reklamfilm. Därför är det viktigt att använda de första sekunderna väl, eftersom det tar ungefär tre sekunder att skapa eller förlora ett intresse i en reklam. 

Om ett företag säljer en produkt genom en återförsäljare, är det ännu svårare att utbilda köpare om att de har ett behov. Det finns i och för sig vissa butiker där det finns skärmar för vissa produkter. Däremot betalar företaget ofta för att få synas där. Det är viktigt att paketeringen är bra då och att det framgår vilket problem som produkten löser för kunden. Många har inte tid att läsa baksidan där det står instruktioner, utan det första intrycket är viktigt. 

Mer information 

Här kan du läsa mer om:

Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen.

Kommunikation för att stärka varumärket.

Komma en timme tidigare och gå en timme efter.

Tips på hur företagare kan få nya kontakter.

Similar Posts