Ha kostnadsöverlägsenhet som konkurrensstrategi Porter kommunikationsinfo

Ha kostnadsöverlägsenhet som konkurrensstrategi 

Ett företag kan ha kostnadsöverlägsenhet som konkurrensstrategi, som är en av tre konkurrensfördelar enligt Michael Porter som är en världskänd expert inom marknadsföring. Däremot är det inte alltid den bästa strategin eller den mest optimala att använda, utan det beror på situationen. De två andra är fokusering och differentiering. Dessa tre konkurrensfördelar beskriver hur företag kan konkurrera på marknaden. Det är även viktigt att tänka på att inte kombinera differentiering och kostnadsöverlägsenhet eller andre kombinationer av olika konkurrensstrategier. Dessutom är det viktigt att kommunicera sina konkurrensfördelar, eftersom det visar fördelen med företaget gentemot konkurrenterna. En annan känd modell från Michael Porter är 4p och 7p modellen, som beskriver vilka konkurrensmedel företag kan ha vid marknadsföring.

Ha kostnadsöverlägsenhet som konkurrensstrategi 

Flera världskända företag har kostnadsöverlägsenhet som konkurrensstrategi. Om du ska köpa kläder, har du säkert något varumärke i tankarna som är väldigt billigt. Detsamma gäller personer som ska handla möbler. Dessa företag lockar kunder med sina billiga priser och det är något som köparna värdesätter. Vissa företag har specifika produkter som är väldigt billiga för att locka kunderna, som därmed ofta spenderar mer när de ändå är i butiken. Däremot kan det vara en nackdel inom vissa branscher att vara billigast. Exempelvis om det är lyxiga varor där kunderna värdesätter kvalitén och varumärket mer än priset. En köpare kan välja ett dyrare alternativ för att de inte vill köpa den billigaste när det är något lyxigt. Därför är det bra att analysera om det är bra inom branschen att vara billigast eller inte, genom att se fördelarna och nackdelarna. 

Det finns flera saker att tänka på när företag använder kostnadsöverlägsenhet. För det första måste företaget vara lönsamt för att överleva. Därför är det viktigt att företaget har tillräckliga vinstmarginaler för att ha de låga priserna. Vissa företag massproducerar produkter, vilket ofta innebär att de kan få ner kostnaden per produkt. Ju större volymer, desto billigare brukar det bli generellt. Dessutom är det bra att ha låga kostnader i jämförelse med konkurrenterna. 

Ett företag behöver inte vara först på marknaden för att lyckas. Att vara först är den första av fem positionsregler som är övergripande, men behöver absolut inte innebära mest framgång. Det första företaget behöver ofta utbilda köpare om att de har ett behov, vilket kan vara kostsamt.

Similar Posts