Bästa placeringen av produkter i ögonnivå  Kommunikationsinfo

Bästa placeringen av produkter i ögonnivå 

I butiker är den bästa placeringen av produkter i ögonnivå. Dessutom är det oftast den svåraste placeringen att få, när ett företag vill sälja sina produkter i en butik. Det är de stora företagen som har nära relationer med butikerna som oftast får dessa platser. Produktplaceringen hos återförsäljare är extremt viktig och många företag kan betala för att få en bra placering. Återförsäljare tänker på vinster och sin försäljningsvolym, precis som företagen som säljer sina produkter där. Ett starkt varumärke som är välkänt, får ofta bättre placeringar. Dessutom är det vanligt att stora företag har nära samarbeten med stora återförsäljare och det kan vara svårt att få en bättre placering än dessa företag. 

Bästa placeringen av produkter i ögonnivå 

Stora matbutiker är ett exempel på återförsäljare som ofta också säljer sina egna produkter. Inom vissa kategorier finns det få men stora aktörer som har stora delar av marknaden. Exempelvis chips, mjölk och choklad i Sverige. Om en mindre aktör har en bra produkt i sådan kategori, kan det i fall vara svårt att få en bra placering. Därför kan det påverka försäljningsvolymen. 

Det är vanligt att företag har flera storlekar på en produkt som de säljer. Dessutom är det vanligt att företaget har större marginaler på vissa av storlekarna. Exempelvis såser för mat. Om det finns två förpackningar och ena innehåller en halv liter och kostar 20 kr och en hel liter för 30 kr. Då är det billigare per liter om kunden köper den större storleken. Vissa matbutiker väljer därför att lägga den mindre storleken med bättre vinstmarginal på ögonnivå, och det större alternativet längst ner. Vid sådana fall är det större sannolikhet att kunden väljer den mindre storleken. Detta gäller framförallt större företag med välkända varumärken. 

När det är få aktörer på marknaden som har stora marknadsandelar kan det vara bättre att försöka sälja direkt till sina kunder, via exempelvis en hemsida istället för genom en återförsäljare. Då blir vinstmarginalerna högre eftersom återförsäljare också behöver tjäna pengar om försäljning går via denne. Dessutom får företaget pengar direkt när en kund köper produkten, vilket inte alltid är fallet vid försäljning genom återförsäljare. Då kan företaget istället få betalt när återförsäljaren har sålt produkterna i vissa fall och därför kan det innebära stora utlägg. 

Mer information 

Här kan du läsa mer om: 

Fokusera på behovet och inte produkten.

Hitta win-win situationer vid B2B försäljning.

Kommunicera med företag från utlandet.

Similar Posts