Placering av produkter i butik för merförsäljning Kommunikation för företag och företagare Kommunikationsinfo

Placering av produkter i butik för merförsäljning

Det är viktigt med en bra placering av produkter i butik för merförsäljning. När en köpare går in i en butik, är det vanligt att personen spenderar mer pengar än planerat. Orsaken är ofta att butiken har placerat produkter som de tror kommer generera merförsäljning, där kunden kommer att passera. Det kan vara bra att analysera exempelvis flygplatser, stora matbutiker och möbelbutiker, för att se hur de placerar sina produkter. Det är ofta noga genomtänkt och det kan därför vara mycket lärorikt.

Vissa butiker planerar sin butik och inredning på ett sätt att besökare måste gå igenom hela butiken för att komma fram till kassan. Sannolikheten är då större att personen köper något som denne inte tänkt köpa. I och med att besökaren måste passera många produkter innan denne hittar vad denne letar efter, ökar chansen för merförsäljning. Mycket merförsäljning sker vid kassan. Utöver att butiker brukar planera vilka produkter som ska finnas vid kassan noga, är det vanligt att kassörskan nämner aktuella erbjudanden till kunden. Exempelvis: Du får det andra tuggummi paketet för halva priset, om du köper två stycken.

Placering av produkter i flygplatser för merförsäljning

Många flygplatser har blivit utvecklade och använder mycket digitala verktyg för att göra det effektivare för personer att checka in. Detta innebär att resenärer får mer tid att spendera på flygplatsen.

Flygplatser är duktiga på att placera produkter, butiker och andra intäktskällor där resenärerna passerar, eftersom det ökar chansen för att de handlar. Att det är skattefritt att handla i ”tax free” betyder inte att det är billigare. Detta är något många inte tänker på, men flygplatser väljer i många fall att ha högre priser. Skattesatsen på mycket som de säljer är relativt låga, men det är ofta högre på alkohol och tobak. Däremot handlar personer ofta andra saker, vilket flygplatsen därför har högre marginaler på när det är dyrare. 

Placering av produkter i stora möbelbutiker för merförsäljning

Det finns flera stora möbelbutiker som använder smarta metoder för att öka merförsäljningen. Många stora butiker lockar kunder genom att ha vissa specifika produkter till försäljning väldigt billigt. Det kan till och med vara så att vinstmarginalerna på dessa produkter är 0 kronor. När en köpare kommer för en sådan produkt, är det ett utmärkt tillfälle att generera merförsäljning. Därför kan exempelvis kassorna vara placerade så att personen måste ta sig igenom hela butiken för att kunna betala. Vissa butiker gör det möjligt att köpa mat efter att man passerat kassorna, som lockar kunden att komma till butiken. Att locka köpare genom att ha något väldigt billigt som man är känd för, är en smart metod för att få kunder. Därefter gäller det att hitta bra sätt att kunna generera merförsäljning. 

Mer information

Prisgränser som kan göra skillnad på köpbeteende.

Säljsamtal kan vara svårare på telefon.

Inledningsfasen av säljprocessen.

Gör en behovsanalys och ställ frågor.

Presentera det du säljer till köparen.

Similar Posts