Säljsamtal kan vara svårare på telefon Kommunikation för företag och företagare Kommunikationsinfo

Säljsamtal kan vara svårare på telefon

Säljsamtal kan vara svårare på telefon, speciellt om det är kalla samtal eftersom de ofta är kortare och det är svårare att se en reaktion. Exempelvis genom kroppsspråk. Dessutom kan potentiella köpare ofta vara mer otrevliga på telefon än i verkligheten. Detta kan göra det svårare att sälja. Dessutom kan det kan påverka ens humör, om någon skriker eller säger något elakt. Det gäller att inte ta det personligt och veta att varje nytt samtal är en ny person. Det är viktigt inte bli påverkad från det förra samtalet, när du har ett nytt samtal med en person.

Säljsamtal kan vara svårare på telefon

Det är viktigt att vara förberedd när man utför försäljning. Detta gäller speciellt om det rör sig om försäljning över telefon och samtalen är kalla, dvs. samtal med nya okända potentiella kunder. Ju mer information och kunskap du har om det du säljer, desto bättre förberedd är du. Om du som säljare låter osäker, är det väldigt svårt att övertyga köparen att handla från dig.

Som säljare är det bra att träna och nöta in informationen samt ta många samtal, för att lära sig mer om vilka frågor kunderna ställer och hitta bra svar och invändningar. Det tar ofta lite tid innan man lär sig sin produkt eller tjänst helt och hållet, och kan svara på alla frågor utan att låta osäker. Ju snabbare man lär sig, desto snabbare kommer det att gå bättre med försäljningen. 

Det vanligaste svaret från en potentiell köpare när en säljare ringer kalla samtal på telefon är ett ”nej”. Dessutom är det först då som det riktiga säljet börjar. Det gäller att vara bra på att kontra invändningar och att övertala eller övertyga köparen att de behöver det som säljaren säljer. Därför behöver säljaren göra en bra behovsanalys, genom att ställa frågor inom det som denne ska sälja. En bra behovsanalys leder till att det går att motivera fördelarna, genom använda det personen själv har sagt. Ett första ”nej” behöver inte vara definitivt. En person som säger nej idag, kan ångra sig imorgon, eller en person som säger nej direkt, går att övertyga till att säga ”ja”. 

Mer information

Prisgränser som kan göra skillnad på köpbeteende.

Similar Posts