Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen kommunikationsinfo

Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen 

Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen och därför är det viktigt att företag talar sanning vid sin marknadsföring. Vissa uttryck kan vara en subjektiv bedömning, medan andra uttryck antingen stämmer eller inte. Marknadsföring är en viktig del av de flesta företagen, men det är viktigt att göra det på ett korrekt och lagligt sätt. Det finns regler som företag måste följa eftersom det kan uppstå konsekvenser annars. Exempelvis är det inte tillåtet med direktmarknadsföring till personer under 16 år. 

Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen 

Exempel på påståenden som vissa företag uttrycker, men som inte alltid stämmer: 

”Vi är marknadsledande inom X-branschen”. För att få säga detta påstående, måste företaget faktiskt vara marknadsledande. Om inte, är det ett falskt påstående som strider mot marknadsföringslagen.

”Vi har noll klimatavtryck”. Hållbarhet har blivit ett mer aktuellt ämne och därför är det många företag som missbrukar det i marknadsföring. KO stämde ett stort svenskt företag på grund av ett sådant falskt påstående. 

”Vi är billigast på marknaden”. Om det finns konkurrenter är billigare, är det inte tillåtet att påstå detta. 

Dessa tre ovanstående uttryck går inte att ha en subjektiv bedömning på och därför är det viktigt att det stämmer. Om ett företag istället påstår att de har den ”godaste hamburgaren”, kan någon eller några personer i en undersökning tycka det eftersom det är en subjektiv åsikt. Då behöver det inte vara ett falskt påstående. Däremot måste gå att bevisa att påståendet stämmer.

Dessutom finns det företag som säger exempelvis att ”den här marknadsledande produkten är tillbaka” och skriver med en liten text att produkten var marknadsledande under en viss vecka. På så sätt försöker de få personer att uppfatta det som att de har varit marknadsledande under en längre tid, när de i själva verket var det under exempelvis enbart en vecka.  

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Marknadsföring för att skapa omedvetna val.

Fördelar med anställda som använder sociala medier.

Skapa och använda lojalitetsprogram för kunder.

Anpassa marknadsföringen pga reklamtrötthet.

Similar Posts