Fem positionsregler som är övergripande kommunikationsinfo

Fem positionsregler som är övergripande

Här är en beskrivning av fem positionsregler som är övergripande och gäller oavsett vilken grundstrategi som företaget har. Tre grundstrategier som företag brukar välja mellan för att positionera sig på marknaden är: produktledarskap, överlägsen kundanpassning och operativ överlägsenhet. Det är bra att fokusera på en av dessa, även fast det är vanligt att ett företag använder lite av varje. 

Beskrivning av fem positionsregler som är övergripande 

Principen om ledarskap 

Många tror att den som är först möter mest motgång men också mest framgång. Däremot stämmer detta inte alltid. Bara för att någon är först innebär det inte att det kommer nå mest framgång. Det kan exempelvis vara fel tajming eller för dåligt utfört. Dessutom är det vanligt att nya saker tar tid för samhället att anpassa sig till. 

Principen om kategorin 

Det går att skapa sin egen kategori, och därmed bli först på det man gör. Dessutom är det ett sätt att differentiera sig från sina konkurrenter. Med andra ord behöver man inte skapa något helt nytt, utan man kan ta något existerande och göra det bättre. Det går att skapa stor framgång genom att skapa en egen kategori. 

Principen om medvetandet 

Positionering på marknaden handlar mycket om hur andra uppfattar företaget (image). Marknadsföring och kommunikation är A och O för att öka medvetandet samt i de flesta fall för att öka försäljningen. Om ett företag inte följer principen om ledarskap eller kategorin, är denna positionsregel mer relevant. Däremot kan det innebära att företaget behöver konkurrera direkt med företaget som är marknadsledande inom branschen. Denna princip handlar om att placera sitt varumärke i kundernas medvetande och minne.

Principen om effektiviteten hos det motsatta

Istället för att kopiera eller försöka göra likadant som det marknadsledande företaget, är det oftast bättre att differentiera sig. Med andra ord att vara annorlunda. Däremot är det bra att inspireras av större företag och försöka göra saker bättre. Dessutom går det att lära sig av både styrkor och svagheter hos konkurrenter samt analysera sina egna, för att skapa en strategi och positionera sig på marknaden efter det. 

Principen om fokusering 

Använd ett ord som företaget vill att andra ska förknippa företaget med. Exempelvis säkerhet, kvalitet eller miljövänligt. När man tänker på de allra största företagen, förknippar man ofta dessa med ett ord. Det gäller att lägga fokus på att kommunicera ut detta samt leva efter det. Med andra ord om företaget vill framstå som säkra, behöver deras produkt leva upp till förväntningarna. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Personligt varumärke med hjälp av sociala medier.

Psykologi för merförsäljning i restauranger.

Olika varumärken kan inte äga samma position.

Similar Posts