Anpassa och rikta företaget till fler målgrupper kommunikationsinfo

Anpassa och rikta företaget till fler målgrupper

Ett företag som har blivit stort och därmed tagit stora marknadsandelar kan ibland anpassa och rikta företaget till fler målgrupper. Dessutom kan företaget behöva göra en förändring för att behålla sina marknadsandelar. Köpbeteendet har förändrats och därför behöver företag anpassa sig efter förändringen. Marknadsföring handlar främst om att locka nya kunder och stärka varumärket, men fokuset har förändrats i takt med att köpbeteendet också gjort det. Tidigare låg fokuset på egenskaperna som produkten hade, medan det idag ligger på behovet hos kunden.

I och med att köpare har större kunskap och ställer högre krav på företag, behöver företagen anpassa sig. Det handlar inte alltid om den billigaste produkten eller tjänsten, utan många köpare värdesätter exempelvis hållbarhet väldigt högt. Att medarbetarna får bra betalt och att företaget är miljömässigt hållbart, är också en viktig faktor för många köpare. 

Anpassa och rikta företaget till fler målgrupper 

När ett företag växer är det vanligt att vilja rikta sig till flera målgrupper. Därför kan det vara bra att skapa flera varumärken under samma moderbolag, vilket många stora företag gör. I och med att ett företag bör ha en kärnidentitet, exempelvis att vara säker, billig eller erbjuda produkter med bra kvalitet. Om företaget därefter utökar sitt sortiment för att rikta sig till nya målgrupper, är det bra att skapa ett nytt varumärke. Varumärket kan ha en ny kärnidentitet och om något av varumärkena får sämre publicitet, påverkar det inte de andra varumärkena lika mycket. 

Marknadsföring utan annonser 

Människor kommer i kontakt med oerhört mycket reklam dagligen. Exempelvis när de ska läsa tidningen, söka något på Google, kolla på TV eller liknande, är aktiv i sociala medier, går på gatan eller ska resa osv. Detta innebär att företaget behöver tränga sig igenom all dessa reklamer för att locka kunder. Detta inenbär att många företag spenderar mer pengar på marknadsföring, men det är viktigt att förstå att det inte alltid räcker. Istället gäller det att sticka ut, vilket inte behöver innebära att spendera mer pengar. 

Bara för att marknadsföring kostar pengar, betyder det inte att det kommer vara lönsamt eller generera kunder. Vissa tror att ett företag med större budget för marknadsföring alltid kommer få bättre resultat än ett företag med mindre. Däremot stämmer detta inte. Det finns företag som knappt spenderat några pengar alls på marknadsföring, och att kunder hellre väljer dem än ett annat konkurrerande företag som spenderar stora pengar på sin marknadsföring. 

Två exempel på hur ett företag kan marknadsföra sig utan att spendera pengar är att arbeta med sin egen SEO, istället för att anlita någon att göra det, samt få organisk trafik genom sociala medier. SEO är en förkortning av sökordsoptimering och är ett effektivt sätt att nå ut till kunder. I och med att många använder sökmotorer för att hitta nya produkter eller få information, exempelvis Google, kan ett företag synas för en person som letar efter just det företaget säljer. Det är inte samma sak som annonser, utan SEO är de sökresultat som hamnar under annonserna på en sökmotor. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Falska påståenden bryter mot marknadsföringslagen.

Marknadsföring för att skapa omedvetna val.

Utvecklingsstrategi för utveckling av en plattform.

Olika varumärken kan inte äga samma position.

Fem positionsregler som är övergripande.

Grundstrategier vid positionering på marknaden.

Etablera en bra varumärkesidentitet för företag.

Similar Posts