Psykologi för merförsäljning i restauranger

Psykologi för merförsäljning i restauranger

Psykologi för merförsäljning i restauranger är effektivt och vanligt. Det är vanligt inom flera branscher, men framförallt matbranschen. Exempelvis har stora matbutiker stora vagnar för att det ska se ut som att kunden köpt mindre varor. Företag försöker ständigt hitta nya metoder för att få personer att spendera mer pengar. Psykologi används bland annat inom marknadsföring, försäljning och paketering för företag. 

Psykologi för merförsäljning i restauranger 

  • Vissa restauranger har olika storlekar på sina drycker. Däremot ser den stora drycken mycket större ut eftersom den är längre, men den är smalare. Det behöver alltså inte vara mycket mer innehåll än den mindre storleken, men om prisskillnaden är liten och det ser mycket större ut, kommer kunder med större sannolikhet välja det större alternativet. 
  • Storleken på en tallrik med mat kan avgöra hur mycket mat det ser ut att vara på tallriken. Om det är en mindre tallrik, ser det ut som mer mat och det kan psykologiskt göra så att personen som äter tror att denne är mättare. Om det ser lite ut, kan personen istället tro att det var för lite även fast det var tillräckligt, eftersom det mentala har stor betydelse. 
  • I snabbmatsrestauranger brukar de ha matdisplayer där syftet är att förvirra kunderna. Dessutom brukar de ha mindre skyltar på sidan där det står fler valmöjligheter. Genom att förvirra kunderna, brukar det leda till att de beställer för mer pengar än de hade tänkt för. Man brukar inte alltid veta vad man vill ha och eftersom det ska gå snabbt har personer tendens till att välja något man känner till, en vanlig känd meny till exempel. 

Använda psykologi kan vara ett effektivt sätt för att få personer att spendera mer pengar. Dessutom investerar många stora företag i att se hur beteendet hos köpare påverkas av marknadsföring och därefter anpassar den för att nå optimala resultat. Detsamma gäller många branscher där det finns personer som tidigare har arbetat med att få casinon att bli beroende och nu implementerar samma psykologi i vår vardag. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Kostnad att utbilda köpare om problem.

Kommunikationsproblem i företag och organisationer.

Överföring av budskapet genom information.

Överföring av budskap genom delning.

Vad definitionen av kommunikation är.

Två viktiga perspektiv inom kommunikation.

Kommunikation inom organisationsstrukturer.

Similar Posts