Inte säga hejdå eller använda negationer kommunikationsinfo

Inte säga hejdå eller använda negationer

Ett tips till företag är att inte säga hejdå eller använda negationer vid försäljning. Många företag säljer produkter eller tjänster och de vill att kunden ska återkomma. Ett företag behöver oftast göra marknadsföring för att generera nya kunder, vilket i många fall kostar pengar. Om företaget kan få kunden att återkomma, utan att spendera mer pengar på marknadsföring, ökar det vinstmarginalerna per kund. Därför är det bra att försöka implementera en strategi för att kunder ska återkomma ofta.

Ett tips är att inte säga hejdå eller använda negationer

Kommunikation påverkar oss mer än vi ibland tänker och tror. Det kan också påverka oss omedvetet, utan att vi tänker på det. Ett tips för företag som vill att kunden ska återkomma är att inte säga ”hejdå”. Detta eftersom det indikerar på ett farväl, alltså att parterna inte kommer se varandra på lång tid. Därför är det bättre att säga exempelvis ”vi hörs”, ”vi ses”, ”ha det trevligt så längre”. 

Negationer är ord såsom ”inte” och ”nej” och bör undvikas vid försäljning. Exempelvis: ”ska du inte köpa produkten då?”, eller ”vill du inte ha en till kaffe?”. Det har en negativ klang och signalerar ett nej. Ett sådant ord, kan påverka oss omedvetet och därför är det bra att inte använda det. Säg istället, ”du ska väl ha en till kaffe?” eller ”ska jag hämta en till kaffe till dig?”. 

Företagsforumet 

Är du intresserad av att lära dig mer om företagande som inte rör kommunikation? Företagsforumet.se är en plattform där du kan hitta mycket information inom företagande, exempelvis juridik, ekonomi, teknologi och mycket mer. Utöver det har företagsforumet ett forum som är gratis att använda. Där kan företagare ställa frågor och få svar om saker som berör företagande. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Ta pauser och betona ord vid tal.

Presentera företaget under 90 sekunder.

Skillnad mellan direkt- och alternativavslut.

Similar Posts