För många valmöjligheter kan vara en nackdel kommunikationsinfo

För många valmöjligheter kan vara en nackdel

För många valmöjligheter kan vara en nackdel för företaget av flera anledningar. När en person går in till exempelvis en resturang, kan det vara förvirrande med för många alternativ. Det kan bland annat resultera i att det tar längre tid för personen att välja, vilket kan påverka effektiviteten. Därför är det vanligt att exempelvis snabbmatsrestauranger som har många alternativ, skyltar med några olika alternativ. Ofta är det alternativ som har höga marginaler och många köpare brukar välja. Det är bra att utgå från data och statistisk när sådana val ska tas fram. 

För många valmöjligheter kan vara en nackdel

När ett företag har för många val, exempelvis en restaurang, kan det vara svårare att behålla kvalitén. De flesta besökare förväntar sig färsk mat och därför behöver restaurangen köpa in mat regelbundet. Om restaurangen har för många valmöjligheter finns det en risk att all mat inte blir beställd. Vid sådana fall behöver företaget kasta mat, vilket är en förlust. Detta kan leda till att företaget väljer att använda fryst mat istället för att det ska vara lönsamt med så många alternativ. Fryst mat leder ofta till sämre kvalité, vilket påverkar företaget. 

När ett företag har relativt många alternativ, är det viktigt att analysera hur kommunikationen av dessa framgår till potentiella köpare. Det är ofta bättre att fokusera på de produkter eller tjänster som säljer bäst och har bäst marginaler. Exempelvis kan ett företag sälja 50 olika produkter, men 80 % av försäljningen består av 5 produkter. Vid sådana fall kan det vara bättre att fokusera på att sälja dessa 5 produkter ännu mer, genom att bland annat rikta marknadsföringen och kommunikationen mot dessa. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Prisgränser som kan göra skillnad på köpbeteende.

Från strategi till social kommunikation.

Similar Posts