Det finns sociala medier för olika syften kommunikationsinfo

Det finns sociala medier för olika syften

Det finns sociala medier för olika syften och tekniken har utvecklats mycket, därför har det blivit mer tillgängligt med sociala medier. Från början behövde man ha en dator, men i och med att bland annat mobiler och surfplattor har blivit utvecklade, har de flesta människorna tillgång till internet och dessa plattformar ständigt. 
Olika personer använder sociala medier för olika syften. Vissa spenderar mycket tid, läser nyheter och inlägg från andra, medan andra spenderar mindre tid och enbart använder det som ett kommunikationsmedel. 

Det finns sociala medier för olika syften

Sociala medier har blivit ett verktyg som privatpersoner och företag använder för att kommunicera. Dessutom har stater börjat använda sociala medier i större utsträckning. I och med att det kan vara ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp, används sociala medier för att bland annat få ut nyheter och marknadsföra inför valkampanjer m.m. 

Olika åldersgrupper använder sociala medier på olika sätt. Ett företag som använder sociala medier för att marknadsföra sig, bör därför anpassa kommunikationen och strategin utefter den målgrupp som företaget riktar sig till. Dessutom finns det olika grupper av användare som inte handlar om ålder, men ändå kan spegla användarens beteende. 

Olika typer av användare i sociala medier

Detta är exempel på fem (5) grupper av användare i sociala medier:

  • Kreatörer som skapar sitt eget innehåll och vissa tjänar även pengar på det. 
  • Konversatörer som ofta uppdaterar sin status och deltar i konversationer. 
  • Kritiker som ofta debatterar och kritiserar.
  • Åskådare är användare som är aktiva genom att se andras innehåll, istället för att själva publicera. 
  • Deltagare är en grupp av användare som nätverkar m.m. 

Mer information

Kommunikation i sociala medier.

Skillnaden mellan identitet, image och profil.

Anpassa marknadsföringen pga reklamtrötthet.

Similar Posts